Enkelt tips för att minska din stress i vardagen

//Enkelt tips för att minska din stress i vardagen

Enkelt tips för att minska din stress i vardagen

Kommer du på dig själv ibland att du andas högt uppe i övre bröstkorgen och axlarna är på väg upp mot öronen? OM så är fallet så finns det enkla knep att minska aktiviteten i sypmpatikus (fight or flight systemet) och aktivera parasymptikus (lugn och ro systemet).

Andningen påverkar nervsystemet och med enkla förändringar i andningsrytmen kan vi påverka vår stressnivå och hur vi mår.

Vid inandning stimuleras det sympatiska nervsystemet och kroppen aktiveras, vid utandning stimuleras det parasympatiska systemet vilket leder till avslappning. Vid en balanserad andning får kroppen därför både energi och avslappning i samma andningscykel.

Det är även skillnad mellan höger och vänster näsborre, där höger har mer inflytande på det sympatiska nervsystemet, och vänster på det parasympatiska.

Enkel näsborrsandning

  • För att få mer energi: stäng till vänster näsborre genom att trycka lätt med ett finger på näsvingen.Andas in och ut, djupt men avslappnat, 10–15 andetag genom höger näsborre.

Ta eventuellt en paus och andas genom båda, innan du tar en runda till.

  • För ökad avslappning och minskad stress: stäng i stället höger näsborre och andas genom vänster

Ta eventuellt en paus och andas genom båda, innan du tar en runda till.

Prova gärna övningen en gång per dag under en vecka och utvärdera om den har gjort skillnad:-)

 

By | 2018-09-25T08:44:39+00:00 september 25th, 2018|Okategoriserade|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment